May 20, 2018

NY Times Issues Four (!) Corrections in Story About Foreign Policy Think Tank CEO

May 2018 has been extraordinary for its high volume of establishment press corrections and erroneous tweet deletions. One particular correction at the New York Times stands out from the rest of that crowded field. In that correction, published on May 16 (for the May 17 print edition), the Times admitted that reporter Gardiner Harris committed four significant errors in an attack piece posing as a hard-news story about Mark Dubowitz, the chief executive of the Foundation for Defense of Democracies think tank. Dubowitz was a strong opponent of former President Barack Obama’s Iran nuclear “deal” in 2015, but then tried and failed to salvage portions of it before President Donald Trump’s announced the United States would withdraw from it earlier this month.

Harris’s piece is uniquely embarrassing, both for its sheer volume of errors and for how easy it should have been for his editors to catch them.

Harris’s uncorrected story still appears at WRAL.com, enabling a side-by side comparison of the original and its corrected version (revised text is highlighted; click on the graphic to see a larger version in a separate tab or window):

NYTonDubowitzOrigAndCorr051318

Here the paper’s correction:

NYTDubowitzCorr051318

There are four corrections embedded in the three highlighted sections in the side-by-side comparison:

  • (First and second) Harris clearly wanted to portray Dubowitz as someone milking a not-for-profit to live the high life with no accountability. Come on: “Tailored French suits” and “keeping his curly hair just so”? Who except an angry, jealous, agenda-driven reporter would even care about these things? Harris and his editors should know that not-for-profits have boards which approve executive salaries. Additionally, how could Harris have originally incorrectly contended that Dubowitz’s salary is “nearly twice as much” as his counterparts when there is a think tank salary survey containing specific detail? There’s no real news in Harris’s corrected paragraph, suggesting that it should have been deleted, or at least would have never appeared if he would had his original facts correct.
  • (Third) Harris’s false Likud linkage appears to be the product of a rampant conspiracy-theory mindset at the Times and a stubborn track record of accepting lies about the Middle East as facts. For example, in late April it contended and had to correct a contention that Palestinians pay hundreds of millions of dollars in pensions to families of terrorists killed or imprisoned is “far-right conspiracy programming.” It’s not.
  • (Fourth) The conference funding of $2.7 million originally reported dropped by over 85 percent to $360,000. The fact that the Times couldn’t bring itself to report that far lower amount in the text of its corrected story likely indicates that the entire paragraph involved was also not genuinely newsworthy.

What’s left after the corrections is a dispatch about a think-tank exec with no genuine public-policy power who originally opposed the Iran deal, thought he could convince Trump to mend it without ending it, and is now getting flak from fever-swamp leftists who didn’t like his original opposition.

Why was this even a story in the first place?

Cross-posted, with possible revisions, at NewsBusters.org.

Share

1 Comment

  1. [...] for noticing and commenting on the revised NewsBusters version of a post which appeared here in its original form on the four embarrassing corrections the New York Times had to make to [...]

    Pingback by BizzyBlog — May 22, 2018 @ 12:49 pm

RSS feed for comments on this post.

Sorry, the comment form is closed at this time.