July 18, 2018

Blog Highlights, History, and Purpose

Filed under: — Tom @ 12:01 am

(last revised and updated July 17, 2018)

BizzyBlog began in February 2005, and is the creation of Tom Blumer.

Before getting into full-time writing/blogging, I ran my own business, Monetary Matters, based in Greater Cincinnati, Ohio, and was previously a CPA and controller in public and private accounting.

What Does the Blog Cover?

The blog:

  • Communicates basic and important information and correct common misconceptions about how the business and the economy work.
  • Advocates and defends free-market approaches to solving the major economic challenges facing us.
  • Points out when those whose job it is to report on business, the economy, and current affairs either misreport events, distort the truth, or simply fail to tell us what’s really happening.
  • Points out when those who supposedly believe in the free-market system are letting it down or abusing it to take advantage of the ignorant and ill-informed.

Articles published elsewhere:

  • New York Post (“Red State vs. Blue State Economics”) — September 21, 2008
  • Wall Street Journal (“Non-TARP Lenders Aren’t Making Up the Stories of White House Pressure”) — May 8, 2009
  • Cover story in Rush Limbaugh’s March 2012 Limbaugh Letter (original Limbaugh-referenced column appeared at PJ Media)

Some Notable References Elsewhere to BizzyBlog Posts:

Have also made several radio/broadcast appearances over the years on many center-right talk radio shows.

Current and previous affiliations:

Noteworthy accomplishments and posts:

  • (June 2018) Press’s failure to report on threat against President Donald Trump’s granddaughter Chloe tweeted by a Canadian TV producer featured on Sean Hannity’s Fox News program.
  • (December 2017) Discovered that Gloria Steinem’s original 1998 op-ed defending President Bill Clinton and sharply criticizing Monica Lewinsky could not be found online at the New York Times.
  • (Spring and Summer, 2017) Discussed how Seattle media’s decade-long failure to investigate underage sex crimes allegedly committed by its mayor in the 1980s came back to haunt them and the public they were supposed to be serving, as the Mayor became the 2017 target of several legal actions, resigning in September.
  • (March 2016) Uniquely reported that in 2015, Moody’s economist Mark Zandi, who heads ADP’s monthly private-sector employment report, donated the maximum allowed to Hillary Clinton’s 2016 campaign.
  • (June 2015) Along with others who noticed, caused the Associated Press to pull a disgusting photo showing then-presidential candidate Ted Cruz with a poster photo of a gun pointing directly at his head.
  • (March 2015) Gave national exposure to the Cincinnati Enquirer’s published admission that it had considered suppressing a story about a same-sex marriage advocate who had been arrested for faking his abduction.
  • (May 2014) Put up a widely cited post about “Operation Chokepoint,” a regulatory effort whose objective was to intimidate banks into refusing to provide financial services to companies and individuals in “disfavored” industries.
  • (November 2013) Uniquely excoriated the Associated Press for not disclosing what it knew about early Obama administration nuclear deal-related meetings for eight months after an AP reporter bragged about how the wire service had kept it a secret. It was later learned that AP kept the discussions secret at the Obama administration’s request. In October 2016, Wikileaks revealed that Hillary Clinton campaign manager John Podesta agreed (“Yup”) that the ultimately created Iran deal would lead to ”a nuclear war in the Persian Gulf.” 
  • (September 2013) Documented Obamacare’s damaging work disincentives and its de facto “wedding tax (or staying married tax).
  • (June 2012) After the press became angry with a Daily Caller reporter for shouting a question at President Barack Obama, found a 1987 Associated Press article about how reporters constantly shouted at President Ronald Reagan. This post was mentioned on-air by Rush Limbaugh.

Older items:

  • (August 2010) Exposed just-resigned USDA official Shirley Sherrod and her husband Charles as a having been the leaders of a questionable effort to capitalize on alleged discrimination against black farmers in previous decades. The Sherrods were awarded $13 million from the government in a lawsuit settlement. A writer at another outlet later exposed the Sherrods’ 1980s “New Communities farming effort for exploiting workers and resist worker organizing.
  • (January 2010) Was one of earlier writers to observe that Venezuela was “a country in the early stages of a headlong free-fall into Cuban-style financial ruin.”
  • (January 2010) Pajamas Media column on Fannie Mae and Freddie Mac (“Fan and Fred: Fraud by Design?”) noted and elaborated upon by Mickey Kaus.
  • (September 2009) Uniquely analyzed the purported activities of ACORN to show that their operations had been very unproductive in serving those whom they claimed to be assisting. ACORN announced in March 2010 that it would disband.
  • (June 2009) Discredited a Pew Research report claiming that “green jobs” were growing at a rate about 2-1/2 times faster than overall job growth, when their growth based on comparison to widely used government data was actually lower.
  • (May 2009) Was the first person to report that Ford Motor Company’s first quarter 2009 worldwide revenues were larger than those at General Motors for the first time in over 80 years. Then in April 2010, noted that Ford topped GM in revenues for all of 2009.
  • (July 2008) Correctly surmised that a recession as usually defined (two or more quarters of economic contraction) had just begun as a result of actions and statements by presidential candidate Barack Obama, House Speaker Nancy Pelosi, and Senate Majority Leader Harry Reid. Named the economy from that point forward the POR (Pelosi-Obama-Reid) Economy.
  • (March 2008 – May 2008) Was the first to expose the racist, pro-Palestinian, and probable Founding Fathers-defaming material contained in the weekly church bulletins of the Trinity United Church of Christ, headed by the Reverend Jeremiah A. Wright. The mid-March exposure of the bulletin’s inclusion of a 2-page op-ed column authored by a Palestinian terrorist was noted by dozens of blogs and a few “Mainstream Media” outlets. Later posts (here and here) on the Rev. Wright’s probable defamation of Founding Fathers Thomas Jefferson and George Washington, plus the republication of a different op-ed by a person who, among other things, accused South Africa and Israel of developing an “ethnic bomb,” lengthened the controversy over Wright’s Black Liberation Theology, and opened to further question the plausibility of presidential candidate Barack Obama’s claims that he wasn’t aware of the content of Wright’s sermons or TUCC bulletin content. Mr. Obama was noted by another writer as taking notes during one Rev. Wright sermon, opening up the possibility that Obama was taking notes in one of the very bulletins he claimed not to have read. Hillary Clinton brought up the content of TUCC’s church bulletins at a mid-April Pennsylvania Primary debate.
  • (November 2007 – February 2008) Covered others’ previous work which exposed Mitt Romney’s unilateral imposition of same-sex marriage in Massachusetts, even though the state’s legislature, in failing to respond to a state supreme court ruling, had NOT passed a law that would have enabled him constitutionally to do so. The same-sex marriage imposition followed up on a promise Romney had made to a homosexual group that he would not fight the state’s impending same-sex court ruling to get their pre-election support.
  • (December 2007) Exposed stealth campaign, the absence of an “honored to have” EMILY’s List endorsement, and the lack of any substantive issue positions on the web site of one of the candidates in Ohio’s 5th District Special Congressional Election. In a race the pundits considered very close on election eve, that candidate lost by almost 14 points.
  • (December 2007) Showed that Mitt Romney’s claims about Ronald Reagan and Henry Hyde having been once proabortion and prochoice, in Reagan’s case supposedly “adamantly” prochoice, were simply not true. In Reagan’s case, referenced original New York Times reporting from June 1967, the time period California’s abortion bill was under consideration and passed, to show that Reagan had strong prolife instincts even before the prolife movement began, and was deceived, as were many others, about the impact of what he signed and the sponsors’ true intentions. In the case of Hyde, showed that his obituaries and various articles written at the time of his death had no references to his formerly being prochoice/proabortion. One obit indicated that he had never thought much about abortion until confronted by a legislative effort in the late 1960s.
  • (November 2007 – February 2008) Gave further exposure to work already done by others relating to presidential candidate and former Massachusetts Governor Mitt Romney’s failures to follow his state’s constitution during his term as the state’s chief executive. First, there was his inclusion of taxpayer-subsidized abortion services in the new state-run health care system known as Commonwealth Care, something he allowed to occur well after his so-called “epiphany,” when he supposedly changed his views from pro-abortion to pro-life.
  • (September – October 2007) Along with Patrick Poole of Central Ohioans Against Terrorism, exposed the questionable Omaha past of a new imam selected by the Islamic Center of Cleveland, by following up on clues the Cleveland Plain Dealer refused to follow, even after it was clear that bloggers would do the necessary digging (which we ultimately did) if they didn’t. The imam, who never was able to refute the charges leveled at him, resigned from the assignment before it began, and blamed bloggers who had supposedly “poisoned the atmosphere.”
  • (May – July 2007) Found and posted the Wall Street Journal’s 1984 “There Shall Be Open Borders” editorial as an example of media disingenuousness in the immigration debate. Also, reported otherwise non-known information about George Voinovich’s intention, communicated to Ohio GOP leaders, that he intended to vote for immigration cloture in late June. Ultimately, he changed his mind and voted “no,” and immigration “shamnesty” cloture failed.
  • (April 2007 – late 2008) Was the second (after columnist Mona Charen) to point out the erroneous premise behind the Food Stamp Challenge, and Old Media’s repeated failure to accurately report on it. As of when written, the $21 per person per week the Challenge used did not reflect the benefits available to Food Stamp recipients who have no other resources; the real numbers in fiscal 2007 varied from about $27-$36 (plus annual increases for inflation after that), depending on family size.
  • (January 2007) Noted that some US cities have at various times during the past 40 years had higher violent death rates than occurred in Iraq in 2006.
  • (November 2006) Played a behind-the-scenes role in encouraging Patterico to investigate a Los Angeles Times report on a military strike in Ramadi that a soldier who corresponded with an Ohio blogger called out as largely false. The Times later sort of corrected itself.
  • (October – November 2006) Influenced Ohio’s Second District Congressional election by helping to expose the Democratic candidate’s contrary statements to the press about a proposed nuclear material-handling facility (characterized erroneously by her as a “nuclear waste dump”) and the supportive letter she had written to union members currently employed at the facility being considered for expansion. The incumbent Republican congresswoman won by only a couple of thousand votes.
  • (October 2006) Was among the first, if not the first (even before the Bush Administration itself), to report that the annual federal budget deficit had been cut in half during fiscal 2006 from its peak three years earlier — three years before the Administration’s 2009 target for doing so.
  • (August 2006) Referred to a suspicious New York Times photo out of Lebanon that appeared to be an example of what came to be known as fauxtography. Gateway Pundit and others did the heavy lifting to show that someone portrayed as injured had been shown quite healthy in an earlier Times photo, and that he appeared not to be covered with dust and debris as a wounded person in his position would have been.
  • (April – May 2006) Influenced Ohio’s Second District GOP Primary by pointing to and finding some of the even more extensive flaws in the same candidate who had been defeated in June 2005. That candidate lost by less than 5% of the vote.
  • (January 2006) Played a key role in refuting claims made by many Old Media outlets, particularly the New York Times, that the Sago Mine Tragedy, where 12 coal miners died, was somehow the fault of inadequate funding and lax safety enforcement by the Bush Administration. Showed that 2005 had been the all-time lowest year for coal mining fatalities, that they had been trending downward for four years prior to that, and that they were lower than the levels seen during the 1990s. The post was referred to by, among many others, Michelle Malkin, The Corner at National Review, and Don Luskin.
  • (July 2005 – Fall 2009) Chronicled events in New London, Connecticut, in the wake of the Supreme Court’s Kelo eminent-domain decision, including the multiple attempts to evict the holdouts, the rise of a new party in the city formed specifically to fight eminent domain, and many other noteworthy items that rarely received Old Media coverage outside of Connecticut and New England.
  • (July – August 2005) Influenced Ohio’s Second District Special Congressional election by exposing the mixed messages (loyal to Bush locally, cursing him nationally) being sent by Democratic candidate Paul Hackett. Blogger Trey Jackson posted a video of a Hackett advertisement obtained from me; that video was seen by Rush Limbaugh, who spent almost two hours on Election Day in August 2005 pointing to the differences between what Hackett was saying in his local ads and what he was saying to the New York Times and USA Today, among others. Hackett lost to the Republican winner of the primary mentioned earlier by only 4,000 votes.
  • (May – June 2005) Influenced Ohio’s Second District GOP Congressional Primary, mostly by pointing out the myriad flaws and shortcomings of one candidate who had been considered the favorite by many observers only three weeks before the election. That candidate lost by less than 3,000 votes.
  • (March – April 2005) Became involved in the national discussion of “Bankruptcy Reform.”

No Comments

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.

Sorry, the comment form is closed at this time.